Pandemi Hasta Deneyiminde Tele Sağlık Dönemi'ni Açtı
Pandeminin hayatımıza eklediği yeni bir alan da Tele Sağlık oldu. Tele Sağlık, “Sağlık personeli ile hasta arasında telefon, bilgisayar, interaktif televizyon ya da bunların kombinasyonu kullanılarak, sağlık verilerinin, bakım bilgisinin, eğitimin, telekomünikasyon aracılığı ile paylaşılması’’ olarak tanımlanıyor.
Perakende
21.10.2020, 00:22 21.10.2020, 00:22
Pandeminin hayatımıza eklediği yeni bir alan da Tele Sağlık oldu. Tele Sağlık, “Sağlık personeli ile hasta arasında telefon, bilgisayar, interaktif televizyon ya da bunların kombinasyonu kullanılarak, sağlık verilerinin, bakım bilgisinin, eğitimin, telekomünikasyon aracılığı ile paylaşılması’’ olarak tanımlanıyor.*
Evde kalma döneminde birçok sağlık kurumu ve sigorta şirketi bu hizmeti sundu. Aslında tele sağlık pandemiden önce de, örneğin denizciler gibi sağlık merkezine veya personeline ulaşımı zor olan kişiler için kullanılıyordu ancak elbette günlük yaşantı içinde yeri bulunmuyordu.
Pandemi günlük hayatın normal kabul edilen alışkanlık, talep ve davranışlarında köklü değişikliklere sebep oldu ve bazılarının kalıcı hale geleceği veya değişime devam edileceği öngörülüyor. Peki sağlık alanındaki bu yeni uygulama kalıcı olacak mı?
Müşteri Deneyimi Yönetimi Kitabı’nın yazarlarından akademisyen Doç Dr. Can Erdem, e-sağlık, teletıp veya sanal sağlık isimleri altında faaliyet gösteren kurumların bu dönemde büyüme hızının çok çarpıcılığına dikkat çekiyor. ABD’de tele ilaç sektörünün en büyüğü “Teladoc Health” firmasının açıkladığı veriye göre müşterilere sunulan sanal hizmetin artış oranı Mart ayında %50, Ocak-Mart döneminde ise %92 olmuş.
Erdem, bu alandaki hasta deneyimi hakkında şunları söylüyor; “Türkiye’de sağlık hizmetlerinin dijitalleşmesi ve özellikle mobil ortama taşınması reçetesiz ilaçların reklam izni alması ile başlayan bir sürecin son aşaması. Şimdilik internet tabanlı bilgi paylaşımı telefonda danışmanlık ile sınırlı ancak tüm risklere rağmen farklı uygulamalar ile gelişeceği kesin olan bir kavram.”
Pandemi döneminde uygulanan tele sağlık hizmetlerinin içeriğini ve geleceğine dair öngörüleri sektörün önemli isimlerinden görüşlerle sizler için derledik.
Dr. Mustafa Mert Metin / Amerikan Hastanesi Deneyim Ofisi Müdürü
Pandemi döneminde Vehbi Koç Vakfı Sağlık Kuruluşları olan Amerikan Hastanesi, Koç Üniversitesi Hastanesi, MedAmerikan Tıp Merkezi, Bodrum Amerikan Hastanesi’nde tele sağlık hizmetleri “Koç e-Sağlık” adı altında sunuldu.
Koç e- sağlık hakkında bilgi veren Deneyim Ofisi Müdürü Dr. Mustafa Mert Metin, bu konudaki hazırlıklarını şu sözlerle aktarıyor; “Türkiye’de ilk COVID-19 vakasının 10 Mart 2020 tarihinde açıklanmasıyla beraber önümüzdeki dönemi farklı koşullar altında yaşayacağımız kesinleşmişti. Önceden sadece yabancı hastalarımızın takip görüşmeleri için kullandığımız TeleTıp teknolojisinin kurumlarımızda yaygınlaşması pandemi dönemiyle hız kazandı. Toplam 20 gün içerisinde kurumdaki teknik, idari ve tıbbi kadroya yeni hizmetimizle ilgili eğitimler verdikten sonra ilk randevumuzu 1 Nisan 2020 tarihinde gerçekleştirdik.”
Bu kapsamda Amerikan Hastanesi, Koç Üniversitesi Hastanesi ve MedAmerikan Tıp Merkezi’nde yaklaşık 2.000 görüntülü görüşme gerçekleştirildi.
Hastalarının tele sağlık konusundaki beklenti ve uyumları hakkında bilgi veren Metin, bu hizmeti duyurmaya başlamadan önce hastalarından talepler gelmeye başladığını belirterek hem tedavilerin devamlılığı, hem de bu hizmetteki yetkinliklerini artırabilmek için taleplerin hepsini karşıladıklarını ifade ediyor. Metin, hizmeti duyurmalarının ardından ise taleplerde çok büyük artış olduğunu kaydetti.
Metin en çok Psikiyatri, Dermatoloji ve Pediatri branşlarının 3 kurumda yoğun talep gören bölümler olduğu u belirterek “Doktorların bu teknolojiyi benimsemesiyle ilişkili olarak farklı branşların da ilgili kurumda yüksek talep gördüğünü gözlemledik. Örneğin, Amerikan Hastanesi’nde Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon bölümü doktorları bu teknolojiyi oldukça özümsedi, online fizyoterapi seansları düzenlemeye bile başladık.” dedi.
“Amerikan Hastanesi’nde Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon bölümü doktorları bu teknolojiyi oldukça özümsedi, online fizyoterapi seansları düzenlemeye bile başladık”
Koç e-Sağlık’ta süreç hastaların çağrı merkezi ya da web sitesi üzerinden randevu talebi oluşturması ile başlıyor. Sonrasında çağrı merkezi temsilcisi hasta ile iletişime geçerek ödeme ve teknik bilgileri aktarıyor. Ardından hastaya görüşmenin gerçekleştireceği platform hakkında detaylı bilgilendirme kılavuzu iletiliyor.
Hastaların herhangi bir problem yaşamaması ve görüşmeyi olabildiğince verimli bir şekilde geçirebilmesi için branş bazlı görüşme rehberleri de hazırlanmış.
Dr. Mustafa Mert Metin, Tele Sağlık hizmetini pandemi sürecinden sonra da sunmaya devam edeceklerini ifade ediyor. Metin bu konu hakkındaki hazırlıklarını şöyle aktarıyor; “Hem doktorlarımızın hem de hastalarımızın bu hizmeti oldukça olumlu karşıladığını söyleyebilirim. Özellikle yabancı hastalarımızın kurumumuza sağlık hizmeti almaya gelmeden önce doktorlarıyla ilk görüşmelerini bu platform aracılığıyla gerçekleştirmeyi planlıyoruz.”
Viktor Hodara
Demir Sağlık
Genel Müdürü
Demir Sağlık Genel Müdürü Viktor Hodara, Demir Sağlık’ın bu hizmeti ilk özel sağlık sigortası ürününü oluşturduğu günden bu yana verdiklerini belirtiyor. Tıbbi danışma hattı kadrolu hekimleri aracılığı ile 7/24 hizmet veriyordu. 2017 yılından beri sigortalılarına uzmanlık branşları da içeren görüntülü veya yazılı online görüşme hizmeti sunuluyor.
Viktor Hodara, “Bu alanda daha önce hizmet verdiğimiz için pandemi döneminde de herhangi bir sorun yaşamadan hizmetimize aynı şekilde devam ettik. Böylece sigortalılarımız hastaneye gitmeden doktorlarla görüşerek en azından muayene gerektirmeyen ve acil olmayan durumlar için doktor görüşü alabildi” dedi.
Salgın sürecinde hastaneleri riskli bölgeler olarak gören sigortalılar online görüşmeleri daha fazla tercih ederek Demir Sağlık’ın tele sağlık hizmetinde kullanım oranını 10 kat artırmış.
Demir Sağlık Tele Sağlık sistemine 6 acil tıp, 1 pratisyen hekim, 1 aile hekimi bulunuyor. Hepsi genel branşlar olduğu için sıklıkla kullanılmış. Viktor Hodara, gelen taleplerin yoğunluğunu görünce yeni branş ekleme konusundaki çalışmalarını hızlandırdıklarını ifade ediyor.
“Türkiye’de hem tele sağlık kullanımının artması hem de uzaktan tedavi düzenlenebilecek, reçete tanzim edilebilecek şekilde mevzuatın gelişmesiyle çok daha ileri seviyeye taşınabilecek bir sektör olduğunu düşünüyorum.”
Demir Sağlık’ın Tele Sağlık sistemi, kolay kullanılabilmesi amacıyla sade bir biçimde tasarlanmış. Demir Sağlık sigortalıları www.demirsaglik.com.tr/onlinedoktor adresine TC kimlik numaralarını girerek şifre aldıktan sonra dilerse hemen çevrimiçi olan doktorlarla yazışabiliyor, online görüşebiliyor veya dilediği tarih ve saatte randevu oluşturabiliyor.
Her bir görüşme süresi 15 dakika. Kurum, bu hizmeti tüm sigortalılarına limitsiz olarak sunuyor.
Hastalar ayrıca tahlil ve tetkik sonuçlarını platforma yükleyip, sağlık arşivi oluşturabiliyor, bu sonuçlarla ilgili olarak doktor ile görüşebiliyorlar.
Viktor Hodara bu alanda gelecek öngörüleri ile ilgili şunları aktardı; “Tele sağlık sadece Türkiye değil, dünyada da büyük önem taşıyor. Fortune Business Insights'a göre, 2018 yılında küresel teletıp pazarı 49,8 milyar dolardı ve 2026'ya kadar 266,8 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Uzaktan sunulan sağlık hizmetleri hastalar için kolaylık sağlarken zamandan ve maliyetten de tasarruf ettiren bir yöntem.
Türkiye’de hem kullanımın artması hem de uzaktan tedavi düzenlenebilecek, reçete tanzim edilebilecek şekilde mevzuatın gelişmesiyle çok daha ileri seviyeye taşınabilecek bir sektör olduğunu düşünüyorum.”
Meri İstiroti
Liv Hospital
Grup Koordinatörü
Liv Hospital’ın tele sağlık hizmetleri hakkında bilgi aldığımız Grup Koordinatörü Meri İstrori, 2 yıldır online görüşme sistemlerinin mevcut olduğunu, genelde yurt dışından ya da şehir dışından gelemeyen hastalar için kullanıldığını ancak pandemi süreciyle görüntülü online görüşmenin başka bir boyuta taşındığını aktarıyor.
İstroti, “Pandemi döneminde özellikle kalp, şeker, tansiyon gibi kronik hastalığı olanlar ve 65 yaş üstü için hayati önem taşıdı. Misafirlerimizin sağlığı ve güvenliği için evlerinden çıkmadan doktorlar online olarak yetişti ve yetişmeye de devam ediyor. Gerekli durumlarda bazı muayene ve tetkiklerinizi günlük yaşam akışınızı bozmadan “Evde Bakım Hizmetleri” ile evde de yaptırabiliyorsunuz.” dedi.
İstroti, “Online görüşme sistemi”nin normalleşme sürecine geçildiği bugünlerde ikinci görüş almak isteyenler için İstanbul içi ve dışından yoğun olarak kullanıldığını belirtiyor.
Liv Hospital’da tele sağlık hizmeti en çok; kardiyoloji, endokroninoloji, nefroloji, onkoloji, romatoloji gibi kronik hastalık alanlarıyla birlikte dermatoloji ve psikiyatride kullanılmış.
“Şüphesiz yeni bir hayat biçimi olacak ve oluşuyor da zaten. Sağlık sektöründe de online görüşmeler bundan sonra devam edecek”
Liv Hospital’da online görüşme için web sitesi veya çağrı merkezinden randevu almak gerekiyor. SMS olarak gelen link telefona indiriliyor. Programı indirdikten sonra ilk adımda kişisel bilgi girişleri yapılıyor. Ekranda randevu alınan hekim ismi görünüyor. Sonrasında Kredi kartı üzerinden ödeme yapıldıktan sonra beklenen randevu statüsüne geçiyor. Hekim randevu saatinde Videoklinik üzerinden arayarak hastaya ulaşıyor.
Meri İstiroti hizmetin geleceği ile ilgili olarak ise şu yorumda bulundu; “Videoklinik görüşmeler elbette devam edecek. Ne yaşam biçimimiz, ne iş yapma pratiğimiz, ne de toplumsal anlamdaki iletişim becerilerimiz eskisi gibi olmayacaktır. Bu yüzden şüphesiz yeni bir hayat biçimi olacak ve oluşuyor da zaten. Sağlık sektöründe de online görüşmeler devam edecek.”
*Koch S. Home telehealth-current state and future trends. Int J Med Inform 2006; 75: 565-576.
Evde kalma döneminde birçok sağlık kurumu ve sigorta şirketi bu hizmeti sundu. Aslında tele sağlık pandemiden önce de, örneğin denizciler gibi sağlık merkezine veya personeline ulaşımı zor olan kişiler için kullanılıyordu ancak elbette günlük yaşantı içinde yeri bulunmuyordu.
Pandemi günlük hayatın normal kabul edilen alışkanlık, talep ve davranışlarında köklü değişikliklere sebep oldu ve bazılarının kalıcı hale geleceği veya değişime devam edileceği öngörülüyor. Peki sağlık alanındaki bu yeni uygulama kalıcı olacak mı?
Müşteri Deneyimi Yönetimi Kitabı’nın yazarlarından akademisyen Doç Dr. Can Erdem, e-sağlık, teletıp veya sanal sağlık isimleri altında faaliyet gösteren kurumların bu dönemde büyüme hızının çok çarpıcılığına dikkat çekiyor. ABD’de tele ilaç sektörünün en büyüğü “Teladoc Health” firmasının açıkladığı veriye göre müşterilere sunulan sanal hizmetin artış oranı Mart ayında %50, Ocak-Mart döneminde ise %92 olmuş.
Erdem, bu alandaki hasta deneyimi hakkında şunları söylüyor; “Türkiye’de sağlık hizmetlerinin dijitalleşmesi ve özellikle mobil ortama taşınması reçetesiz ilaçların reklam izni alması ile başlayan bir sürecin son aşaması. Şimdilik internet tabanlı bilgi paylaşımı telefonda danışmanlık ile sınırlı ancak tüm risklere rağmen farklı uygulamalar ile gelişeceği kesin olan bir kavram.”
Pandemi döneminde uygulanan tele sağlık hizmetlerinin içeriğini ve geleceğine dair öngörüleri sektörün önemli isimlerinden görüşlerle sizler için derledik.
AMERİKAN HASTANESİ
Dr. Mustafa Mert Metin / Amerikan Hastanesi Deneyim Ofisi Müdürü
Koç e-Sağlık Hastalardan Büyük Talep Gördü
Pandemi döneminde Vehbi Koç Vakfı Sağlık Kuruluşları olan Amerikan Hastanesi, Koç Üniversitesi Hastanesi, MedAmerikan Tıp Merkezi, Bodrum Amerikan Hastanesi’nde tele sağlık hizmetleri “Koç e-Sağlık” adı altında sunuldu.
Koç e- sağlık hakkında bilgi veren Deneyim Ofisi Müdürü Dr. Mustafa Mert Metin, bu konudaki hazırlıklarını şu sözlerle aktarıyor; “Türkiye’de ilk COVID-19 vakasının 10 Mart 2020 tarihinde açıklanmasıyla beraber önümüzdeki dönemi farklı koşullar altında yaşayacağımız kesinleşmişti. Önceden sadece yabancı hastalarımızın takip görüşmeleri için kullandığımız TeleTıp teknolojisinin kurumlarımızda yaygınlaşması pandemi dönemiyle hız kazandı. Toplam 20 gün içerisinde kurumdaki teknik, idari ve tıbbi kadroya yeni hizmetimizle ilgili eğitimler verdikten sonra ilk randevumuzu 1 Nisan 2020 tarihinde gerçekleştirdik.”
2.000 Görüntülü Görüşme
Bu kapsamda Amerikan Hastanesi, Koç Üniversitesi Hastanesi ve MedAmerikan Tıp Merkezi’nde yaklaşık 2.000 görüntülü görüşme gerçekleştirildi.
Hastalarının tele sağlık konusundaki beklenti ve uyumları hakkında bilgi veren Metin, bu hizmeti duyurmaya başlamadan önce hastalarından talepler gelmeye başladığını belirterek hem tedavilerin devamlılığı, hem de bu hizmetteki yetkinliklerini artırabilmek için taleplerin hepsini karşıladıklarını ifade ediyor. Metin, hizmeti duyurmalarının ardından ise taleplerde çok büyük artış olduğunu kaydetti.
En Çok Psikiyatri, Dermatoloji ve Pediatri Talep Gördü
Metin en çok Psikiyatri, Dermatoloji ve Pediatri branşlarının 3 kurumda yoğun talep gören bölümler olduğu u belirterek “Doktorların bu teknolojiyi benimsemesiyle ilişkili olarak farklı branşların da ilgili kurumda yüksek talep gördüğünü gözlemledik. Örneğin, Amerikan Hastanesi’nde Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon bölümü doktorları bu teknolojiyi oldukça özümsedi, online fizyoterapi seansları düzenlemeye bile başladık.” dedi.
“Amerikan Hastanesi’nde Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon bölümü doktorları bu teknolojiyi oldukça özümsedi, online fizyoterapi seansları düzenlemeye bile başladık”
Koç e-Sağlık’ta süreç hastaların çağrı merkezi ya da web sitesi üzerinden randevu talebi oluşturması ile başlıyor. Sonrasında çağrı merkezi temsilcisi hasta ile iletişime geçerek ödeme ve teknik bilgileri aktarıyor. Ardından hastaya görüşmenin gerçekleştireceği platform hakkında detaylı bilgilendirme kılavuzu iletiliyor.
Hastaların herhangi bir problem yaşamaması ve görüşmeyi olabildiğince verimli bir şekilde geçirebilmesi için branş bazlı görüşme rehberleri de hazırlanmış.
Dr. Mustafa Mert Metin, Tele Sağlık hizmetini pandemi sürecinden sonra da sunmaya devam edeceklerini ifade ediyor. Metin bu konu hakkındaki hazırlıklarını şöyle aktarıyor; “Hem doktorlarımızın hem de hastalarımızın bu hizmeti oldukça olumlu karşıladığını söyleyebilirim. Özellikle yabancı hastalarımızın kurumumuza sağlık hizmeti almaya gelmeden önce doktorlarıyla ilk görüşmelerini bu platform aracılığıyla gerçekleştirmeyi planlıyoruz.”
Demir Sağlık
Viktor Hodara
Demir Sağlık
Genel Müdürü
Demir Sağlık’ta Tele Sağlık Ücretsiz ve Limitsiz
Demir Sağlık Genel Müdürü Viktor Hodara, Demir Sağlık’ın bu hizmeti ilk özel sağlık sigortası ürününü oluşturduğu günden bu yana verdiklerini belirtiyor. Tıbbi danışma hattı kadrolu hekimleri aracılığı ile 7/24 hizmet veriyordu. 2017 yılından beri sigortalılarına uzmanlık branşları da içeren görüntülü veya yazılı online görüşme hizmeti sunuluyor.
Viktor Hodara, “Bu alanda daha önce hizmet verdiğimiz için pandemi döneminde de herhangi bir sorun yaşamadan hizmetimize aynı şekilde devam ettik. Böylece sigortalılarımız hastaneye gitmeden doktorlarla görüşerek en azından muayene gerektirmeyen ve acil olmayan durumlar için doktor görüşü alabildi” dedi.
Salgın sürecinde hastaneleri riskli bölgeler olarak gören sigortalılar online görüşmeleri daha fazla tercih ederek Demir Sağlık’ın tele sağlık hizmetinde kullanım oranını 10 kat artırmış.
Demir Sağlık Tele Sağlık sistemine 6 acil tıp, 1 pratisyen hekim, 1 aile hekimi bulunuyor. Hepsi genel branşlar olduğu için sıklıkla kullanılmış. Viktor Hodara, gelen taleplerin yoğunluğunu görünce yeni branş ekleme konusundaki çalışmalarını hızlandırdıklarını ifade ediyor.
“Türkiye’de hem tele sağlık kullanımının artması hem de uzaktan tedavi düzenlenebilecek, reçete tanzim edilebilecek şekilde mevzuatın gelişmesiyle çok daha ileri seviyeye taşınabilecek bir sektör olduğunu düşünüyorum.”
Demir Sağlık’ın Tele Sağlık sistemi, kolay kullanılabilmesi amacıyla sade bir biçimde tasarlanmış. Demir Sağlık sigortalıları www.demirsaglik.com.tr/onlinedoktor adresine TC kimlik numaralarını girerek şifre aldıktan sonra dilerse hemen çevrimiçi olan doktorlarla yazışabiliyor, online görüşebiliyor veya dilediği tarih ve saatte randevu oluşturabiliyor.
Her bir görüşme süresi 15 dakika. Kurum, bu hizmeti tüm sigortalılarına limitsiz olarak sunuyor.
Hastalar ayrıca tahlil ve tetkik sonuçlarını platforma yükleyip, sağlık arşivi oluşturabiliyor, bu sonuçlarla ilgili olarak doktor ile görüşebiliyorlar.
Viktor Hodara bu alanda gelecek öngörüleri ile ilgili şunları aktardı; “Tele sağlık sadece Türkiye değil, dünyada da büyük önem taşıyor. Fortune Business Insights'a göre, 2018 yılında küresel teletıp pazarı 49,8 milyar dolardı ve 2026'ya kadar 266,8 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Uzaktan sunulan sağlık hizmetleri hastalar için kolaylık sağlarken zamandan ve maliyetten de tasarruf ettiren bir yöntem.
Türkiye’de hem kullanımın artması hem de uzaktan tedavi düzenlenebilecek, reçete tanzim edilebilecek şekilde mevzuatın gelişmesiyle çok daha ileri seviyeye taşınabilecek bir sektör olduğunu düşünüyorum.”
Liv Hospital
Meri İstiroti
Liv Hospital
Grup Koordinatörü
Tele sağlık kronik hastalığı olanlar ve 65 yaş üstü için hayati önem taşıdı
Liv Hospital’ın tele sağlık hizmetleri hakkında bilgi aldığımız Grup Koordinatörü Meri İstrori, 2 yıldır online görüşme sistemlerinin mevcut olduğunu, genelde yurt dışından ya da şehir dışından gelemeyen hastalar için kullanıldığını ancak pandemi süreciyle görüntülü online görüşmenin başka bir boyuta taşındığını aktarıyor.
İstroti, “Pandemi döneminde özellikle kalp, şeker, tansiyon gibi kronik hastalığı olanlar ve 65 yaş üstü için hayati önem taşıdı. Misafirlerimizin sağlığı ve güvenliği için evlerinden çıkmadan doktorlar online olarak yetişti ve yetişmeye de devam ediyor. Gerekli durumlarda bazı muayene ve tetkiklerinizi günlük yaşam akışınızı bozmadan “Evde Bakım Hizmetleri” ile evde de yaptırabiliyorsunuz.” dedi.
İkinci görüş almak isteyenlerce de tercih ediliyor
İstroti, “Online görüşme sistemi”nin normalleşme sürecine geçildiği bugünlerde ikinci görüş almak isteyenler için İstanbul içi ve dışından yoğun olarak kullanıldığını belirtiyor.
Liv Hospital’da tele sağlık hizmeti en çok; kardiyoloji, endokroninoloji, nefroloji, onkoloji, romatoloji gibi kronik hastalık alanlarıyla birlikte dermatoloji ve psikiyatride kullanılmış.
“Şüphesiz yeni bir hayat biçimi olacak ve oluşuyor da zaten. Sağlık sektöründe de online görüşmeler bundan sonra devam edecek”
Liv Hospital’da online görüşme için web sitesi veya çağrı merkezinden randevu almak gerekiyor. SMS olarak gelen link telefona indiriliyor. Programı indirdikten sonra ilk adımda kişisel bilgi girişleri yapılıyor. Ekranda randevu alınan hekim ismi görünüyor. Sonrasında Kredi kartı üzerinden ödeme yapıldıktan sonra beklenen randevu statüsüne geçiyor. Hekim randevu saatinde Videoklinik üzerinden arayarak hastaya ulaşıyor.
Meri İstiroti hizmetin geleceği ile ilgili olarak ise şu yorumda bulundu; “Videoklinik görüşmeler elbette devam edecek. Ne yaşam biçimimiz, ne iş yapma pratiğimiz, ne de toplumsal anlamdaki iletişim becerilerimiz eskisi gibi olmayacaktır. Bu yüzden şüphesiz yeni bir hayat biçimi olacak ve oluşuyor da zaten. Sağlık sektöründe de online görüşmeler devam edecek.”
*Koch S. Home telehealth-current state and future trends. Int J Med Inform 2006; 75: 565-576.
Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız!